بسم الله الرحمن الرحيم

استراتيجية مقترحة لاستخدام الحاسب كوسيلة تعليمية


عبدالله بن عبد العزيز الهدلق
استاذ مساعد، قسم المناهج و طرق التدريس، كلية التربية، جامعة الملك سعود، الرياض، المملكة العربية السعودية


على الرغم من ادراكنا لاهمية استخدام الحاسب في التعليم، فاننا نجد ان الواقع التعليمي لا يعكس الآثار الايجابية الواعدة التي تبشر بها الحاسبات في التعليم، حيث نجد انها لم تحقق الغرض من استخدامها لانها اقتصرت غالبا على مجرد الحصول على بعض الاجهزة و البرمجيات دون الاهتمام بطريقة الاستفادة منها. اذا فالنجاح الذي يمكن ان ينتج عن استخدام الحاسب كوسيلة تعليمية، لا يكمن في توفر الحاسبات و برامجها فقط، و لكن فيما تحققه برامج الحاسب من أهداف سلوكية محددة ضمن نظام متكامل يضعه المدرس لتحقيق أهداف الدرس يأخذ في الاعتبار معايير اختيار برامج الحاسب التعليمية و طرق استخدامها و مواصفات المكان الذي تستخدم فيه و نتائج البحوث العلمية و غير ذلك من العوامل التي تؤثر في تحقيق أهداف الدرس.
و نظرا لان توفير اجهزة و برمجيات الحاسب لا تزال مكلفة بالنسبة للمدارس. فانه ينبغي ان يظهر الحاسب ناجحا باهرا في تحسين كفاءة التعليم حتى يمكن تبرير استثمار الاموال و الجهد و الوقت. لذا قام الباحث باجراء دراسة توضح كيف يستخدم الحاسب في التعليم بطريقة فعالة، و ذلك بهدف التوصل الى استراتيجية شاملة يمكن من خلالها الاستفادة من هذه التقنية الحديثة، و الحد من نسبة الفشل و الخسائر المادية التي قد تنجم نتيجة لغياب التخطيط السليم، وذلك من خلال الاجابة على الاسئلة الآتية:
1- متى يستخدم الحاسب كوسيلة تعليمية؟
2- ما الذي يميز الحاسب عن غيره من الوسائل التعليمية؟
3- كيف يساعد الحاسب في التغلب على ضعف الاداء عند الطلاب؟
4- ما الدور الذي يلعبه الحاسب في تحسين عملية التعلم؟
5- كيف يستخدم الحاسب في التعليم؟


A suggested strategy for using computer as an instructional medium
Abdullah AbdulAziz AL-Hadlaq
Assisting professor, dept. of Curriculum and Instruction, College of Education, King Saud University, Riyadh, Saudi Arabia

[/center]
Abstract. Though we realize the importance of using computer as an instructional medium, some of educational settings did not gain the potential effects that computers promise with. Some of schools, that use computers in instruction, did not achieve the purpose of using computer-assisted instruction, because they thought that the only thing needed is to purchase computers and instructional software, without paying attention to the approach of using them.
Successful usage of computer in education depends on the extent of goals and objectives the computer programs can achieve within a comprehensive strategy for integrating computers with school curricula.
Due to the high cost of computers and their programs, there is a need to see successful implementation of computer-assisted instruction, in order to justify investing money, time, and effort. Thus, the researcher conducted a study to show how to use computes in education effectively. He intended to come up with a comprehensive strategy for effective implementation of computer-assisted instruction, through answering the following questions:
1- When should computer be used as an instructional medium?
2- What distinguishes computer from other instructional media?
3- How can computer help weak students?
4- What is the computer role in improving the process of learning?
5- How can computers be used in instruction effectively?